zondag 5 oktober 2014

Sinistra, en de rechtsomdraaiende trap

Kasteel Radboud is nog echt zo’n kasteel waar je je levendig voor kunt stellen hoe het er vroeger uitzag en aan toe ging in en om het gebouw. Het kasteel heeft zijn oorsprong in de dertiende eeuw. Het is de enige overgebleven Friese dwangburcht. Eerder maakte het deel uit van een reeks kastelen met als doel de West Friezen in bedwang houden. De opdrachtgever is graaf Floris de V van Holland.


Dat het kasteel gebouwd werd om oorlog te voeren is nog duidelijk te zien aan de wenteltrap die rechtsom draait en daarmee als verdediger van bovenaf ruimte geeft aan de rechterhand. Als het eenmaal zo ver was moest je als vijand in de toren de trap op naar de verdediger die zich daar verschanst had. Pas als je de laatste verdediger eruit hebt gewerkt was het kasteel van jou. Ik als linkshandige had er profijt van kunnen hebben, maar helaas, bij iedereen was in die tijd de zwaardhand de rechterhand omdat links werd geassocieerd met de duivel. Het woord ‘sinistra-sinister’ betekent niet alleen ‘links’, maar ook ‘onheilspellend’.

Beter voorkomen dat je je moet overgeven of over de kantelen in de gracht wordt gegooid?
Veel bezit hadden mensen in die roerige tijd niet, wat had je er aan als er oorlog was, dan ging het alleen om wegwezen en overleven. Om snel je spullen mee te kunnen nemen waren er meer kisten dan kasten. Een kist stond veel sneller op een kar of in een koets dan een kast.


Terwijl ik over het voorhof het terrein afloop en het middeleeuwse gebouw achter me laat, hoor ik twee dames fantaseren over ‘leven op het kasteel’. Tja, ik ben duidelijk niet de enige. Mocht er strijd komen dan ben ik in het voordeel met mijn linkerhand als zwaardhand, nu mag het wel.

Een vriend van me (Maarten Borst) liet zich inspireren door dit mooie kasteel en maakte er een 3D geheel van .https://stg-3dwarehouse.sketchup.com/model.html?id=4830c2565808d4e35202d745bae9a28f & https://3dwarehouse.sketchup.com/model.html?id=u6c52f4ce-3739-4d15-83f8-2d1ed0a509c8
Kijk, vergelijk en draai rond.

Kasteel Radboud is te bezoeken, heeft een vaste collectie en organiseert activiteiten.

1 opmerking: