zondag 9 november 2014

In de voetsporen van jong talent; de Gebroeders van Limburg

Als ik vertel dat ik naar het Gebroeders van Limburg Festival ben geweest, vraagt menigeen zich af wie die gebroeders zijn en waarom het festival hun naam draagt. Eerlijk is eerlijk, ik wist het voorheen ook niet.
Hoe ze aan hun naam komen is nog een discussiepunt, maar hun opa was vermoedelijk Johannes de Lymborgh, afkomstig uit de hoofdstad van het toenmalige hertogdom Limburg. Hij liet zich in 1366 registreren in Nijmegen.
Gebroeders Van Limburg is de gebruikelijke benaming voor Herman, Paul en Johan, alle drie geboren in Nijmegen tussen 1385 en 1388. Van Limburg, telgen uit een kunstenaarsfamilie en alle drie belangrijke illuminatoren of miniaturisten uit de middeleeuwen. Hun werk voor de hertog van Berry wordt door kunsthistorici tot het absolute hoogtepunt van de middeleeuwse schilderkunst gerekend. Nadat ze de Belles Heures ( bewaard in The Cloisters in New York )hebben afgemaakt, geeft de hertog, vermoedelijk omstreeks 1410, de opdracht aan de drie broers voor de Très Riches Heures ( bewaard in het Musée Condé, dat is ondergebracht in het Kasteel van Chantilly). Dit handschrift zullen ze niet meer afmaken want in 1416 sterven ze alle drie, korte tijd na hun opdrachtgever, misschien aan de pest. Duc du Berry zijn uitgaven aan kunst legden een zware belasting op zijn bezittingen en hij zat diep in de schulden bij zijn dood in 1416.


 De werken en namen van de gebroeders verdwenen in de mist van de tijd.
Pas in 1855 werd een van de werken herontdekt en in 1881 geïdentificeerd als een voorwerp uit de inventaris van de bezittingen van de hertog van Berry die werd opgesteld na zijn overlijden in 1416.
Na de herontdekking van het werk van de broers werden de afbeeldingen van hun hand wereldwijd bekend. Dankzij een tentoonstelling in 2005 rond hun werk in hun geboorteplaats Nijmegen, ontstond aldaar een middeleeuws festival: Het Gebroeders van Limburgfestival.
Hella S. Haasse publiceerde in 1949 een biografie gewijd aan prins Charles d’Orléans, Het Woud der Verwachting. De prins figureert in de kalenders van de gebroeders van Limburg in drie scènes: Nieuwjaarsreceptie (januari), verlovingscène (april) en de valkenjacht (augustus)

Belles Heures en Tres Riches Heures zijn getijdenboeken. In de middeleeuwen gebruikten leken deze voor hun privédevotie. Belles Heures is eenmalig uit elkaar gehaald voor restauratie. Hoe rijker je was hoe decoratiever de pagina’s waren en hoe dikker het boek. In de miniaturen en overige decoratie zit veel middeleeuwse symboliek verborgen. Ons beeld van kleding in de middeleeuwen wordt grotendeels gevormd door de miniaturen uit bovenstaande boeken. Of de kleuren van de verf overeenkomen met de kleuren van de kleding is maar de vraag. Ooit heb ik met van die witte handschoenen aan een blik kunnen werpen in een replica van een getijdenboek waar de gebroeders aan hebben gewerkt.

Kort geleden is, in de Burchtstraat in Nijmegen, de kelder ontdekt van het geboortehuis van de gebroeders. De kelder is toegankelijk, de twee beroemde boeken helaas niet, zij liggen achter slot en grendel.
In het volgende filmpje vertelt Peter van der Heijden over de ontdekking van de kelder van het geboortehuis van de Gebroeders van Limburg aan de Burchtstraat.
De miniaturen geven een mooi beeld van hun tijd en de kelder de mogelijkheid om in de voetsporen te treden van het jonge talent uit Nijmegen.
Voor een kijkje in hun werk https://www.youtube.com/watch?v=Jnjdtuiz-xU


Geen opmerkingen:

Een reactie posten