zondag 28 december 2014

De Gouden Eeuw VR

Het leek op een kleine bioscoopzaal toen. Er stonden rijen met stoelen. Op een daarvan ging ik zitten. Ik zette de bril en de koptelefoon op en bewoog de joystick die op mijn armleuning bevond naar voren. Zo kwam ik virtueel in een ruimte met deuren. Zoals aangeraden was, koos ik voor de deur met de witte vlag en navigeerde daar naartoe met zowel de joystick als het trackingball op mijn andere armleuning.
Voor ik het wist werd ik teruggeworpen in de tijd en stond ineens naast de grote kerk. Ik liet me meevoeren door de straten van Hoorn en keek mijn ogen uit. Sommige gebouwen herkende ik, die staan er nu nog, anderen zijn inmiddels vervangen door nieuwe. Mijn eigen voetstappen op de keien galmde door de koptelefoon. Er waren mensen aan het werk, bij de haven werd hout gezaagd voor de in aanbouw zijnde schepen en bij de kerk stond een schilder met een ezel. Alles zag er uit zoals het in de Gouden Eeuw eruit gezien moet hebben. Bijzonder om zo je stad te herkennen. 
Toen de automatische tour afgelopen was, kon ik aan de slag, ik mocht Hoorn zelf verkennen. Met behulp van de joystick en de trackingball slenterde ik door de straten van de stad. Kippen scharrelden rond en vogels vlogen boven mijn hoofd. Ik besloot de trap te nemen van het raadhuis, een vreemde gewaarwording terwijl je zelf in een stoel zit, mijn evenwichtsorgaan werd behoorlijk voor de gek gehouden. Zo was het navigeren best wennen en liep ik in het begin wel eens tegen een muur aan of was ik te laat met het ontwijken van een tegemoet komende wandelaar. De bril reageert namelijk op bewegingen van mijn hoofd. Als ik ergens naar keek liep ik automatisch die kant op. Gelukkig kon ik door ze heen lopen zonder schade aan te brengen. Na een klein half uur zat het erop. Het was een fantastische belevenis waarvan ik nog een uur lang misselijk ben gebleven. Tja dat evenwichtsorgaan van mij…

Zie ook een eerder artikel Hocus pocus Oculus Rift
Voor meer informatie en reserveren van de VR tourWestfries Museum
Het markante gebouw waar nu het museum in gevestigd is, was er toen ook al.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten